Mało znane funkcjonalności Excela cz. 4

13.10.17r.


Możliwości dodatku Solver w Excelu do optymalizacji modeli biznesowych. Naucz się definiować i rozwiązywać złożone zagadnienia matematyczne, maksymalizując zyski lub minimalizując koszty przy określonych ograniczeniach.

Definiowanie i rozwiązywanie zagadnień przy użyciu dodatku Solver polega na przygotowaniu odpowiedniego modelu, w którym może występować wiele parametrów zmiennych i czynników ograniczających oraz komórka docelowa dla której chcemy znaleźć zoptymalizowany wynik.
W rzeczywistości Excel rozwiązuję metodami iteracyjnymi układ równań matematycznych z wieloma niewidomymi mając zadane warunki brzegowe.
 
Przygotowujemy model dla firmy produkującej cztery produkty o określonym koszcie produkcji i zysku jednostkowym. Naszym zadaniem jest znalezienie takiego układu ilości wytwarzanych, aby zysk firmy np. był maksymalny.
 
 

W komórce B12 formuła SUMA(B8:B11). W komórkach E8:E11 wyliczona jest różnica ceny i kosztu, a w komórkach F8:F11 iloczyn ilości i zysku jednostkowego. Koszt razem jest iloczynem ilości i kosztu jednostkowego Komórka F12 zawiera sumę globalną.

Solver – gdzie go szukać
 
Opcja Solver nie jest zawsze widoczna na wstążkach Excela. Tą opcję musimy sami uaktywnić z opcjonalnych dodatków Excela. Wchodzimy do karty Plik i wybieramy Opcje programu Excel.
 

Następnie przechodzimy do zarządzania dodatkami klawiszem Przejdź. Zaznaczamy Dodatek Solver i klikamy OK. Na karcie Dane w grupie Analiza będzie widoczna ikona Solver. 
 
Mamy zatem przygotowany model i uruchamiamy Solver.
 
 

W polu "Komórka celu" wpisz adres komórki lub nazwę komórki docelowej. Aby otrzymać wartość komórki docelowej tak dużą, jak to możliwe, kliknij opcję "Max". Aby otrzymać wartość komórki docelowej minimalną np. Koszt, kliknij opcję "Min". Aby komórka docelowa miała określoną wartość, kliknij opcję "Wartość", a następnie wpisz wartość w polu "Wartość".
 
Za pomocą okna dialogowego Opcje można kontrolować zaawansowane opcje procesu rozwiązywania, ładować oraz zapisywać definicje zadań, a także definiować parametry dla zarówno liniowych, jak i nieliniowych zadań. Każda opcja posiada ustawienia domyślne, które są odpowiednie dla większości zadań.
 
W polu "Komórki zmieniane" definiujemy komórki, które Solver wyliczy podczas rozwiazywania zagadnienia.  W polu "Warunki ograniczające" wprowadź ograniczenia ilości produktów, wynikające z uwarunkowań modelu np. ilości materiałów do produkcji, powierzchni magazynowej, chłonności rynku. Klikając klawisz Dodaj:
 

Po zdefiniowaniu warunków brzegowych i kliknij przycisk "Rozwiąż". Excel iteracyjnie znajduje rozwiązanie. Aby zachować wartości rozwiązania w arkuszu, kliknij opcję "Przechowaj rozwiązanie" w oknie dialogowym Solver - Wyniki.
 

Chcąc przywrócić pierwotne dane, kliknij opcję "Przywróć wartości początkowe".
Różne rozwiązania możemy gromadzić w Menedżerze scenariuszy klikając Zapisz scenariusz. 
Otwiera się okno dialogowe Zapisz scenariusz, w którym można zapisać zadanie w celu późniejszego użycia w Menedżerze scenariuszy.
 
Rozwiązanie i pokazanie wyników
 
Kliknijmy OK aby zobaczyć rozwiązanie – SOLVER wyliczy maksymalny zysk przy zadanych formułach i warunkach.
 
 

Raporty
 
Po zaznaczeniu Excel tworzy określone rodzaje raportów i umieszcza je w oddzielnych arkuszach w skoroszycie. Na przykład Wyników, na którym wyszczególnia komórki docelowe oraz komórki dopasowane wraz z ich początkowymi oraz końcowymi wartościami, warunkami ograniczającymi i informacjami o nich.


---------------------------------
Autor:
Sławomir Sitarz - MCT,  MOS Master  
  

« powrót



Podziel się:

     
Copyright © 2003-2024 SOFTRONIC. Wszelkie prawa zastrzeżone
NASZE BIURA
Warszawa
Aleja Jana Pawła II 25 00-854 Warszawa tel.: +48 226280121 tel.: +48 228856296
Poznań
ul. J.H. Dąbrowskiego 79A 60-529 Poznań tel.: +48 618658840 tel.: +48 618658841